• Blixt&Dunder - precis som det låter
  • Undrar du något? Prova chatten!
Exkl. moms Inkl. moms

Logga in

Justering av tändning 

BRYTARE

  • Lossa stötstångsröret till insugs-ventilen på främre cylindern och timing-pluggen i blocket på vänster sida.

  • Ta ur tändstiften.

  • Justera brytaravståndet till 0,50 mm.

  • Dra runt motorn, antingen med kicken eller med bakhjulet, tills främre insugsventilen har öppnat och stängt.

  • Titta i hålet efter markeringen på vevskivan, det ska vara placerat i centrum.

  • Koppla en testmejsel mellan kondensator och minus (jord).

  • Slå på tändningen.

  • Vrid upp brytarnocken till max tändförställning alt. vrid runt en skruvmejsel så att vikterna flyttas i ett upptaget hål i brytarplattan enligt bild.

  • Vrid nu brytarplattan tills testmejseln precis tänds.

  • Drag fast brytarplattan och kontrollera genom att vrida brytarnocken.

ELEKTRONISK

Om givarplattan ska demonteras markera plattans position i registerkåpan. Lossa timing-pluggeni blocket på vänster sida och montera ev. en klar plugg. Ställ tändningen med hjälp av stroboskop på ca 2 500 varv

Montering av tankdekaler

Dekalerna bör monteras när tanken är lackerad och det första lagret med klarlack är lagt. Våra tankdekaler är självhäftande med mycket bra vid-häftning. För att underlätta monteringen duschas tanken med en svag blandning av diskmedel och vatten. Då kan dekalen flyttas runt för exakt placering. Pressa ur luft/vatten bubblor.
Tanken får sedan torka tills vattnet dunstat, man kan påskynda förloppet genom att mycket försiktigt blåsa med varmluftspistol eller hårtork. Rengör sedan tanken och lägg ett tunt lager klarlack för att "försegla" dekalen. När det har torkat är bara att fortsätta med klarlack.

Justering av S&S förgasare

Vi får många förfrågningar om justering av S&S förgasarna. Här kommer några tips och rekommendationer från S&S.

  • Först kontrolleras flottörnivån. När nålen tätar ska den övre kanten på flottören ligga 3-4mm under packningsytan på flottörhuset.

  • Innan alla inställningar görs, varmkör motorn ordentligt och ställ tomgången på ca 1000 varv.

  • Blandningsskruven "bottnas" mycket försiktigt och ställs till en början 1 ½ varv ut.

  • Sedan skruvas blandningsskruven in tills varvtalet börjar sjunka (magrare blandning).

  • Skruva sedan ut den tills varvtalet åter sjunker (fetare blandning).

  • Ställ sedan blandningsskruven mitt i mellan dessa ändlägen och då ska den vara 1 ½ varv utskruvad +/- 1/4 varv.

  • Om skruven hamnar längre in så är lågfartsmunstycket för stort och hamnar den längre ut är lågfartsmunstycket för litet.

  • Med blandningsskruven max inskruvad (försiktigt) ska motorn stanna.

  • Högfartsmunstycket, från 3000-3500 varv, provas ut genom att mäta accelerationen. Bluddrar motorn eller verkar svag är munstycket för stort, nyser eller poffar den i luft-filtret är det för litet.

  • OBS! Använd ett 1 3/4" avgassystem. 2" system ska bara användas till mycket stora racemotorer annars är det svårt att justera förgasaren.

 

Justering av stötstänger

STELA

Motorn ska vara kall när justering sker.

  • Kontrollera att stötstången ej är aktiverad (i sitt nedersta läge).

  • Lossa kontringsmuttern på lyftaren och skruva justerskruven så att stöt-stången precis roterar mellan fingrarna.

  • Dra åt kontringsmuttern.

  • Drag runt motorn och kontrollera att stötstången fortfarande kan rotera med ett svagt motstånd.

 

HYDRAULISK PRE-EVO

Motorn ska vara kall när justering sker.

  • Kontrollera att stötstången ej är aktiverad (i sitt nedersta läge).

  • Lossa kontringsmuttern på stötstången och skruva upp justerskruven tills ett spel uppstår.

  • Låt den "tappa" trycket i ca 20 minuter.

  • Skruva sedan tillbaka skruven tills spelet försvinner. Markera med ett streck på skruven och skruva sedan ytterligare fyra varv.

  • Drag fast kontringsmuttern.

HYDRAULISK EVO

Motorn ska vara kall när justering sker.

  • Ingen justering med original stötstänger.

  • Om justerbara stötstänger monterats - titta på respektive tillverkares rekommendationer.

 

Justering av koppling

  • Släpp justeringen på kopplingsvajern.

  • Skruva justerskruven på tryckplattan i botten och sedan ett 1/4 varv tillbaka och lås med kontringsmuttern.

  • Justera spelet på kopplingsvajern så att det blir ett litet spel.

  • Om du har problem med att motorcykeln vill "dra" med växel ilagd och motorn frikopplad eller att det är svårt att lägga i eller ur växlar när du står still så rekommenderar vi att monterar enNylatron (51-022), Ram-Jet (51-019) eller ett Big Fix lager (51-005, 51-004) där en Ram Jet även ingår.

 

Montering av Ram-Jet

Big Twin med 4-växlad låda 1936-84:

  • För att montera en Ram-Jet måste lamell-paket, lagerplåt (51-030) och fjädrar (51-031) plockas av.

  • Tips! Lossa justerskruven och placera en stor planbricka som täcker hålet i yttre tryckplattan och skruva på justerskruv med mutter för att hålla ihop inre och yttre tryckplatta så slipper du dela fjäderpaketet.

  • Tag ur lamellpaketet. Sedan skjuts Ram-Jeten på plats.

  • Kontrollera att den hamnar så nära kopplings-centrat som möjligt innan du sätter dit låsringarna i spåren där fjädrarna tidigare satt monterade.

  • OBS! Vid montering av drivplatta med ryckutjämnare se till att "out" är vänd utåt.

 

Så här använder du tanktätare

Kreem tank-prep tankrengörare.

Tar bort rost, smuts, olja, fett etc. från insidan av bensintankar snabbt, lätt, ekonomiskt. För att vara säker på att få lyckat resultat med tanktätaren så måste du först använda tankrengörare.

Kreem tank-prep består av 2 olika vätskor, som du använder enligt följande:

Tank-Prep A är koncentrerad och tar bort rost, olja, fett, smuts etc. samt etsar metallytan för att ge ännu bättre fäste för tanktätaren. Koncentratet skall späs ut med vatten 20:1. Du får alltså 9,5 literTank-Prep A.

Tank-Prep B används för att få bort de sista resterna av fukt och olja. (För att tanktätaren skall fästa ordentligt är det ytterligt viktigt att ingen fukt finns kvar.) Nu är tanken helt kemiskt ren och tanktätaren måste hällas i omedelbart, annars bildas ny ytrost efter en kort stund.

 

Kreem Fuel Tank Liner - tanktätare

Ger en elastisk tank inuti tanken och tätar effektivt mindre hål, sprickor etc. Vi rekommenderar att du redan när tanken är ny, behandlar den med tanktätare för att undvika framtida läckage. Kan användas till bensintankar i plåt eller glasfiber (ej plast). Även oljetankar där inte oljetemperaturen överstiger 120°C.

GÖR SÅ HÄR:

(Observera: Undvik att spilla på lacken, eftersom missfärgning kan förekomma.)

1. Tanken måste vara helt ren och fri från lös rost, olja, fett, smuts etc. Använd Kreem Tank-Prep.

2. Ta bort bensinkranarna och plugga igen hålen. Blanda burkens innehåll väl och häll direkt i tanken. 1 burk (0,473 liter) räcker lagom till en 10 liters tank. Snurra tanken långsamt i alla riktningar så att hela tanken blir täckt. Vänta 5-8 minuter och gör om samma sak igen och ytterligare gärna minst en gång.

3. Häll ut överskottet och låt tanken stå i väl ventilerat utrymme i minst 24 timmar. Tanktätaren är glänsande vit till färgen, så det lätt att se om hela tanken är täckt. När bensin kommer i tanken skiftar den vita färgen till brunt.

 

 

Konvertera till separat olja i transen 

Vill man konvertera från motorolja i transen till separat transolja så kapas och pluggas slangarna enligt det rödmarkerade. Vill man inte ha vevhusventilationen i luftfiltret så kapa slangen vid det blåmarkerade och montera ett separat filter t.ex. 49-900.

 

Oljecirkulation

 

1. Olja från tank

2. Olja till tank

3. Tankventilation

4. Ventilation för transen

5. Vevhusventilation

6. Olja till transen

7. Olja till kedjan

8. Oljeretur från transen

9. Oljetrycksgivare

10. Plugg för oljesil (49-133, 49-136)

11. Justerskruv till kedjesmörjning

12. Oljetrycksgivare

13. Filter till vevhusventilation.

 

Så här använder du blue shield

1. Skaka om ordentligt.

2. Täta ena ändan av röret. Om ljuddämpare ingår (ej avtagbar) täta den sidan först.

3. Häll i flaskans innehåll. Om ljuddämpare ingår se till att det inte kommer vätska in i dämparinsatsen.

4. Täta även andra ändan. Rotera samt vrid röret så att vätskan täcker hela insidan jämnt.

5. Häll tillbaka vätskan i flaskan och förslut. Häng röret med den öppnade ändannedråt i en timme. Låt lufttorka i rumstemparatur i ca 6-12 timmar.

6. Upprepa punkt 1-5. (Kan även göras fler gånger) Samt lite extra i början av kröken där röret är som mest utsatt av värmen från avgaserna.

7. Installera avgassystemet på motorcykeln.

8. Torka bort fläckar på utsidan meddetsamma.

9. Använd skyddshandskar och skyddsglasögon och arbeta i ventilerat utrymme.

 

Rätt försprång ligger någonstans mellan 5-13 cm beroende på om du har fjädrad eller stel ram. Man kan aldrig veta exakt, därför är en Tolle ställbar gaffelkrona överlägsen. Den går alltid att ställa in. Väljer du en fast krona är det viktigt att välja rätt vinkel så att försprånget blir rätt! KÖRGLÄDJE ÄR ETT MÅSTE!!

Försprång

  • Punkt 1 Loda framhjulets axel ner till golvet. Markera denna punkt med en krita eller liknande.

  • Punkt 2 Måtta med ett snöre, lysrör eller dylikt i linje med styrhuvudsvinkeln på ramen ner till golvet. Markera även denna punkt.

  • Sen är det bara att mäta mellan punkterna så har du försprånget!Lagom mått på stelbensram och choppers ligger mellan 5-10 cm.

  • Har du en standardcykel med fjädring ligger försprånget mellan 8-13 cm.

 

Tyngdpunktsförändringar (gäller endast ställbar krona)

  • Justera också gaffeln när cykelns tyngdpunkt förändras, tex med stor packning eller tung passagerare.

  • Ligger tyngdpunkten lågt får du bra manöverbarhet men sämre stabilitet när du kör rakt fram.

  • Hamnar tyngdpunkten högt får du god kursstabilitet rakt fram, men det blir sämre medlågfartsmanövrerandet.

  • Justera alltid om kronorna, inom gränsvärdena, när du förändrar vikt eller körsätt mot det normala, så du vid alla tillfällen får optimala köregenskaper på din cykel. Tolles ställbara krona är konstruerade just för detta. Utnyttja det!!

 

För litet försprång

Med för litet försprång blir det lätt vingligt i höga farter, cykeln styr inte upp sig själv. I extrema fall kan försprånget vara negativt (bilden), dvs hjulaxeln är framför styrhuvudets punkt. Skulle du fåhögfartswobbel är det klart livsfarligt!

 

Normalt försprång

Måttet ligger mellan 5-13 cm. Motorcykeln är lättmanövrerad i både höga och låga farter samt att den följer med bra i kurvorna utan att bli överstyrd. Har du mycket brett bak- däck bör du ligga vid den övre gränsen, runt 10-13 cm.

 

För stort försprång

Om måttet är över 13 cm känns hojen tung och stadig i höga farter rakt fram, men mycket svår att manövrera. I kurva blir plötsligt cykeln överstyrd och svår att balansera i låg fart. Den känns allmänt tungstyrd och vill falla in i kurvan så man får hämta upp den.